Sunday, 26 August 2012

Asal usul asam keping....

Ini adalah model buah asam...=P

Asam keping atau asam gelugor digunakan dalam masakan utk bg rase masam2 dalam masakan melayu cthnye seperti masak singgang, asam pedas. Ia juga selalu digunakan untuk menghilangkan bau/rase hanyir pada ikan atau daging. Selain itu ia juga byk byk khasiat lain & bagus utk kesihatan..

Mase balik kg aritu, sempatla tgk ayah aku mmproses buah asam ni menjadik asam keping..

Ni adalah buah asam sebelum jdik asam keping
ayah aku tgh buang die punye bijik, pastu anak buah aku mkan bijik die..buleh??
potong jgn x potong...

Lepas tu potong ikot die nipis2..tapi ayah aku ckap xleh nipis sgt nanti bile da kering jd x elok..
proses nak menjemur pulak.. tiap2 ari tolak kete sorong ni jemur kt tempat panas...

Asam keping yg telah dipotong dari jarak dekat...
Ini la hasil die..ayah aku ckap biasa jemur smpai smggu..smpai betol2 kering..


Tragedi pagi raya..

Salam..

Selepas smggu raya bru buleh apdet blog n fb sbb broadben xde line kt kg...apedaaa.. xleh pkay la cik oren ni...grrr. Spanjang smiggu balik kg beraya ni byk bnda y jadik... first2 skali..sila lihat gamba di bawah..huhu


Lokasi - selekoh tajam di blakang rumah makcik
Waktu - 10 pagi di pagi Syawal
Mangsa  - Viva & motor 125
Kerugian - 2 rat lebey je (viva) & tidak dikenalpasti (motor)
Kesan - Pemandu agak trauma...hehe..