Monday, 18 February 2013

Review Novel & Drama :: Cinta Kau dan Aku

Terperasan ada satu drama bersiri tajuk Cinta Kau dan Aku kat tv1. Baru episod pertama kot. Tapi aku macam penah tengok or baca jalan cerita ni...piker2 punye piker akhirnya baru aku ingat macam sama dengan satu novel ni. Bila dah habis memang ade cakap pun yang drama ni adaptasi dari novel Cinta Kau dan Aku, hasil tulisan Siti Rosmizah.

Patutlah macam pernah tengok sebab housemate aku penah baca novel ni, apelagi terus sms member cakap nak pinjam. Member terkejut sejak bila pulak aku layan novel2 ni... semalam dia dah bagi novel tu...aku dah start baca ni tapi terbayang muka pelakon tu bila baca novel ni...acanerr???

Kalau sapa yang dah baca novel ni dulu, imaginasi korang wajah Farish & Farisya tu macam sapa agaknya? Ade tak macam Fizz Fairuz & Sara Ali?? okaayy...mesti imagine mcm abang Aaron kann?? hihi

Fizz Fairuz
"Kau tahu Risy, Encik Farish tu baik orangnya. Dia tak sombong, handsome. Badan dia pun sasa beb. Kulitnya cerah, bibirnya merah. Iyalah orang tak hisap rokok. Dagunya pulak berlekuk. Bila dia sisir rambutnya ke belakang, terserlah ketampanan dia tu " kata Zamilah kepada Farisya

Sara Ali
" Walaupun Farisya nampak kasar dan berpakaian cara lelaki tetapi dia tetap tidak boleh melindungi kecantikan aslinya itu. Wajahnya yang comel ditambah pula dengan kulitnya yantg putih kemerahan serta lesung pipit di kedua-dua belah pipinya, menjadikan dia kegilaan ramai pemuda di kampungnya itu "



Sinopsis dari sini

Mengisahkan Farisya seorang gadis yang cantik, baik dan namun keluarganya hidup dalam serba kekurangan setelah ayahnya meninggal dunia. Sejak itu dia mengubah penampilannya menjadi seorang yang kasar namun masih berbudi bahasa.

Kemiskinan hidup mereka menyebabkan dia tidak dapat meneruskan pelajaran ke universiti dan terpaksa membantu ibunya berniaga kecil-kecilan di warung. Namun kemudiannya dia mengambil keputusan untuk mengikut temannya, Milah berhijrah dan bekerja di Kuala Lumpur sebagai pemandu peribadi kepada majikan Milah yang merupakan tokoh korporat yang terkenal. Dengan kesungguhannya, Risya berjaya meyakinkan majikannya untuk diterima bekerja.

Namun tiada siapa yang menyedari dalam diam Farish Hakimi jatuh hati terhadap Risya dan kesempatan yang ada digunakan sepenuhnya lelaki itu apabila ibu Risya jatuh sakit, dia segera menghulurkan bantuan kos pembedahan penyakit jantungnya. Rasa terhutang budi dengan lelaki itu membuatkan ibu Risya menyarankan agar Farish Hakimi mengahwini anaknya Risya. Pantas sahaja lelaki itu bersetuju dan tindakannya itu benar-benar mengejutkan Risya yang kemudiannya hanya menurut kehendak ibunya.

Mereka kemudiannya melayari bahtera hidup sebagai suami isteri yang bahagia. Apatahlagi baru merasai nikmat cinta setelah berkahwin meskipun adakalanya mereka bertelagah kerana sikap cemburu buta Farish Hakimi.

Tetapi konflik mula berlaku setelah kehadiran keluarga dan bekas tunang Farish Hakimi ke rumah mereka. Mereka mula merancang niat jahat memisahkan pasangan itu dengan segalanya didalangi oleh bekas tunang dan adik Farish Hakimi sendiri. Perangkap di atur mereka seringkali gagal namun impian mereka jadi kenyataan bila satu hari Risya diperangkap bersama teman baiknya.

Farish Hakimi yang sedang marah dan gagal mengawal perasaan terus menceraikan Risya tanpa usul periksa. Malah Risya juga terpaksa menerima hakikat dirinya keguguran anak sulong mereka. Ketika itu Farish Hakimi tanpa rasa bersalah berlepas ke UK meninggalkan Risya.

Sangkaan mereka bahawa perpisahan jalan terbaik dalam hubungan mereka meleset. Mereka berdua tetap saling merindu meskipun tidak bertemu. Risya cuba bangkit apatahlagi dia ditawarkan menjadi model di Singapura. Namun ketika di lapangan terbang dia tanpa sengaja bertembung dengan bekas suaminya itu dan sejak itu mereka sering bertemu.

Mampukah cinta mereka berdua kembali bertaut? Atau banyak lagi dugaan dan rintangan diaturkan adik perempuan Farish Hakimi dan bekas tunangnya untuk memastikan mereka takkan mungkin bersatu? 

#taknaktengokdramanakbacanovelje -----------sebab nanti lupa cite ni hari apa....

7 comments:

  1. eh macam dah bace
    knik ada rasanya novel ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. takdelah..kaknik tak tau pun cite ni..
      pinjam ng wanie novel tu..

      Delete
  2. HURMM...lum sempat nengok lagi...sebabnya di tv1 kan...kalu kat tv3 sure dapat sambutan lagi hebat...hailahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. #cikmot,
      tulah..patutnya keluar kat tv3..ni kat rtm..terus cite jadik suramm...huhu

      Delete
  3. Macam best...nak Kena pi carik novel nih.. hehe.. kalau nak ikut satu satu episod,mmg xdaya la akak...hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu sebab saya bace novel..tapi masalahnye sekarang bila baca novel tu asyik terbayang muke pelakon2 tu..terus fail sebab FF maybe dah tk sesuai jadik hero kot..huhu

      Delete

Have a nice day... ☺