Monday, 11 March 2013

Puding Caramel ala cikviva..

Jumaat lepas ada ofismate jual benda ni kat opis, ramai yang beli termasuk aku...terpengaruh sebab deme kata senang je nak buat ni tak payah pakai pengukus..semudah 123 je..ok finee..eden torai...


So ini adalah segmen "Bila Cikviva Masuk Dapur"


Dalam sekotak ni ada 4 paket (02 pakey tepung kastard & 02 paket sos karamel), so maknanya kita boleh buat 02 bancuhan. Satu bancuhan boleh buat dalam 10 cawan kecik ataupun satu loyang. So aku pakai sepaket @ satu bancuhan jelah, cukup untuk kami 04 orang kat rumah tu.


Aku pakai susu botol ni je sebab ini je yang ada kat kedai depan rumah aku, dorang cakap pakai sekotak besar susu penuh krim ni yang 1000ml tu..ala susu Dach Ledi tu. Aku pakai 10 bijik cawan kecik2 seperti yang dibagitau lagipun rumah aku mana ade loyang..huhu..


Kemudian bancuhkan sepaket tepung kastard tu bersama sebotol susu dan kacau sehingga sebati sebelum masak atas api selama 05 minit ataupun sehingga menggelegak. Kacau je jangan sampai ia berketul.


Bila dah masak, sejukkan sekejap sebelum tuang kedalam cawan tersebut. Tapi sebelum tu jangan lupa tuang siap2 sos karamel tu dalam gelas supaya kita boleh bajet sepaket tu cukup untuk berapa biji gelas..

Macam sikit je air gula tu kann...
nampak gebu okaayy..
Lepas tuang semua tu dalam gelas2 ni, teruslah masukkan dan sejukkan dalam peti sejuk supaya dia keras dan masa dia lebih kurang dalam 45 minit...


 Bila dah sejuk dan keras...apalagi boleh la terus dimakan..mudah kann??




 #terharu sangat, tak sangka aku boleh masak puding karamel ni...walaupun cuma menggunakan bahan2 segera. Cayalah cikviva!!! Oh..lihatlah donia... hahaha..

12 comments:

  1. Sedap ke?ker rasa cm dadih@ beledo je?
    Eden pun nk torai gak la

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm..tarik nafas dalam2...cam dadih jew..kuang3

      Delete
    2. lawa cawam.kih kih kih

      Delete
  2. kalu mudah cam gini...saya pun mau...huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. wawawaaaahhh... sonang ni.. yummeehh lagi..

    ReplyDelete
  4. #cikmot,
    senang je..tapi takdela sesedap buat pakai bahan2 manual tu..

    #m.u.l.a.n,
    beli kat amway je..boleh la cuba =)

    ReplyDelete
  5. dah siap nanti jangan lupa hantar ke sini sikit :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaa..dah abis la awk...terhangat di pasaran tu....sedap giler =P

      Delete
  6. Replies
    1. boleh2.. resepi kat belakang kotak tu...ekekke

      Delete
  7. 1st time walk in ke blog cik viva, gelak sesorang. Lucu! actually saya ada beli sekotak, tapi confuse cara buat caramel tu, lah ni jelas dan terang. Besor pahala cik viva. Semoga sentiasa dalam rahmat Allah, cik viva.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sis Ratna,
      Terima kasih sudi singgah sini.. dh lama tak menulis ni..huhu

      Delete

Have a nice day... ☺