Friday, 10 January 2014

Singgang Ikan Tongkol ala CV..

Selamat datang ke belog masakan CV..cewah!!!

Aku bukan selalu masak pon, setakat masak goreng-gorengan bolehlah. Tapi aku kalau masak memang takde sayur, bukan sebab aku tak anti sayur...tapi entahlaa dah terbiasa makan lauk je kot..hihi. Tapi kalau housemate aku masak siap lauk, sayur semua bagai..rajin dia.

Hari tu tetiba tekak rasa macam nak makan masak lemak gulai ikan tongkol, aku pun dengan rajinnya bangun pagi2 pergi pasar tani konon nak tapau je lauk ikan kat gerai Kelantan tu je, sekali terlambat so gerai pun dah tutup..huhu.

So next plan, pergi kedai runcit beli ikan tongkol sekor..hmm mahal jugak ye, sekor yang size dia besar lengan aku (cube bayangkan lengan aku besar mane ye...hehe)..harga dia RM10.60 sekor dan aku pon tak tau lak itu ikan tongkol putih..ooo lain eh dengan biasa??

Memandangkan aku tak berapa pakar masak gulai lemak tu, so amik jalan mudah je iaitu masak singgang je. Aku capai cili, serai, lengkuas blablabla. Tapi tetap tak konfiden walaupun orang cakap petik jari je kot nak masak singgang ni...jadi aku kol mak tanya nak letak serai ke tak? Mak cakap yelah...baiklah mak..hihihi

Cili merah tu masuk je sebijik2 camtu sebab nanti bila nak makan nanti tenyeh2 ia dalam nasik, barulah ummpph...hehehe


Kami kalau masak2 kat rumah memang wajib ada budu, tu yang kadang lepas dah siap masak baru perasan yang  budu dah abis buleh sasau jap. hehe. Tu yang kalau balik kampung kena beli sedozen standby stok kat rumah sewa. Kena pulak makan lauk singgang ni, pehhh...memang kombinasi yang mantap..tak pandang kiri kanan dah..


Nak resepi ke??? Takyah lah..malu i..hehehe.

18 comments:

  1. k.el pun suka budu
    ritu nak rush blik mkn tghari
    pas antar abg danish skolah petang
    sempat panas nasi..goreng telur mate
    pas2 amek budu+tempoyak taruh cili padi byk2 ngan potong bwg
    perghhhhhhhhhhh smpi petang nak balik tu tgn k.el bau budu ngan tempoyak je
    mmg best sgt layan dua ni haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak EL,
      Hhahaa...tu dia penangan budu, tangan maintain bau dia smpai petang..ni mesti jap2 curik cium tangan..

      Delete
  2. pergh..lada bersepah
    jangan buasir sudah.hahaha

    ikan singgang, minyak goreng ikan dan kicap
    penyek lada..perghhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis,
      Alaa..macam pantun jerr.."lada bersepah, jgn buasir sudah"..hahaha
      Adesss...sedap giler makan camtu..feeling dolu2 laa...

      Delete
  3. Kakak nampak ada sehiris yg digoreng tu utk siapa?
    Gandingan mantap makan sepinggan cukup ke tu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. KakZakie,
      Yess..yg sehiris tu utk sy jugak, teringin nak makan ikan rebus goreng..
      Errr...tak cukup sepinggan kak, lau nak tau aritu sy termakan nasik sampai 4/5 kali...huhuhu

      Delete
  4. Masak singgang pun sedap pe tp ikan tu mahal sgt skrg ni semua brg dh naik rega tension tul huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM,
      Kalau beli yg dah masak seketul dah rm3/4 kot kan..nak salahkan penjual pon takleh, sebab semua barang dah mahal..kangkung je murah skang ni...heheh

      Delete
  5. Replies
    1. Qaseh Vee,
      Mesti nmpak cam sedap je sy masak kan, tu yg awak terus lapar..heheh

      Delete
  6. iakn maha sekarang ni. harga melambong2 tak tahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahal kan? Sardin satu tin pun RM6++.

      Delete
    2. KakNieda,
      Betul kak, macam sy cakap tulah..kangkung je murah musim ni..hehe

      Delete
    3. t.a.t.a,
      Sardin cap kingcup pon dah mahal..yg besar tu rm5/6 kot..

      Delete
  7. CV, biasanya orang cari ikan tongkol kat pasar sebab nak masak. Bila ikan dah habis baru cari lauk dah siap. Kes kau terbalik pulak eh. Hahahaha.


    Anyway, kong hei la berjaya masak singgang ikan. Aku pun tak pernah masak. Hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. t.a.t.a,
      Hahahah...aku mmg unik, sebab aku ni tak berapa nak rajin tapi sebab aritu dah teringin giler2, jadi aku terpaksa merajinkan diri masak..Serious tak penah masak singgang??? Senang gilerr weii..ko campak2 je bahan2 tu dlm periuk..konfem jadik..hahahah

      Delete
  8. ikan tongkol putih mahal sikit kott. hikhik. kot jealah. sb nina pun xbiasa beli ikan2 nih. huhu. main bedal jea

    ReplyDelete
    Replies
    1. NinaAz,
      Mungkinla kot, tak tau jugak, dah cite ngan akak apsal ikan aku ni putih je tak macam selalu, rupanya mmg jenis putih...yelah selalu beli je kan..huhu

      Delete

Have a nice day... ☺