Friday, 28 February 2014

Kisah CV Balik Kampung...

Last aku balik kg masa raya haji tahun lepas..Nov, Dec, Jan, Feb..tolak campur semua lebih kurang 4 bulan dah tak balik kampung. Aku bukan taknak balik tapi tulah sebab adik beradik aku semua ada kat sini & lagi satu sebab mak pun selalu datang sini jugak so tak sempat lah aku nak feeling rindu-rinduan giteww.

Adik aku dah apply cuti seminggu dah, aku je yang "bagus" sebab ambik cuti sehari je iaitu isnin, so bile combine Sabtu Ahad jadik 3 hari la jugak. Aku tinggal dia kat kampung sebab dia kata nak merelease tension, relaks2 kan minda & jugak berhibernasi sebaik mungkin..heheheh

Kami naik flight yang paling awal iaitu pukul 7.50 pagi, tapi disebabkan malas nak naik bas, aku tumpang sorang member ni yang kebetulan nak pegi Kota Kinabalu pd hari yang sama, jadik pickup time beliau adalalah seawal sebelum subuh sapie, jadik kami ambik wuduk siap2 sebab dah tau surau kat airport mesti crowded..


Sampai kat airport KB, seperti biasa tak penah ada yang datang menjemput, so kami kena naik bas or cab je ke bandar KB, kemudian naik bas lagi ke pekan KK. Suasana pagi di bandar KB tak begitu sesak lagi, perut pun dah berlagu dondang sayang mintak diisi sarapan. Memang kena makan dulu pon sebab jauh lagi nak sampai pekan kg aku, bukan apa kang dalam bas ada pulak yg kelaparan..hahah.


Jumpa la satu gerai makan area belakang stesen bas KB ni je, order teh o ais & milo ais. Kat atas meja dah siap2 ada nasik kerabu, nasik belauk, nasik kapit @ nasik himpit bersama sate yang dah dibungkus. Cuma perlu pilih saja mana yg anda berkenan di hati & selera. Sempat  borak dengan sorang pakcik customer tu, dia cakap memang kebanyakan kedai2 makan semua dah wat style camtu. Maksudnya ada pihak ketiga yg akan hantar stok2 nasik ke gerai area KB ni. Kami pilih nasik kerabu & nasik belauk , pastu makan sambil feeling2 tourist giteww. Total kos sarapan kami pagi itu cuma berjumlah RM7.50 untuk dua bungkus nasik & dua gelas air..

All the way nak sampai pekan KK, kami tido je..kebetulan pulak bas tak ramai orang jadik boleh la tido dengan aman. Lagipun mana ada orang dr KB nak ke KK pagi2 camtu, kalau dari KK nak ke KB yelah ramai, maklumlah hari sabtu, minggu outing utk budak2 hostel..heheh


Okay, this is Kuala Krai, my lovely hometown omputeh cakap..Banyak kenangan pahit manis aku kat pasar ni masa aku kecik2 lah. Irfa pun ada kenangan yang paling suweet sangat kat sini, tak caya cer tanye beliau..heheh. Sebelum balik rumah tu, sempat lah merayau ke kedai2 tudung berdekatan, sebab kt kampung tudung murah2 je. Pastu naik pulak prebet sapu nak balik rumah sebab ayah aku bizi takleh datang pikap. Mintak pakcik tu hantar kami sampai depan pintu rumah...boleh?? aku bayar extra caj lah..hahaha


Petang2 macam biasa aktiviti kalau balik kampung harus @ wajib kena pergi melawat nenek kat kg sebelah. Nenek tinggal dengan pakcik sebab kira tu macam rumah pusaka lah kan. Lepak sana dalam sejam dua pastu balik rumah pulak. Otw balik rumah nampak orang jual2 ni, singgah beli sate ikan ni atau nama glamernya Lokching...dah lama tak makan, adik aku beli sampai RM10..tu diaaa

Hari Isnin dah balik Nilai dah.Perjalanan macam biasa turun naik bas ke airport KB. Kena rajin sikit lah sebab tu nak turun umah awal nak mengelakkan kelewatan. Tapi bas dari KK ke KB tu memang uzur sangat dah, nasib baik aircond masih berfungsi dengan baik. Transit beberapa kali termasuk untuk solat zohor..

Flight aku pukul 4.30 petang, boring jugak jalan sorang2. Tapi nak buat caner..sapa suruh tak ambik cuti lama seminggu..huhu


Inilah kisah aku untuk 3 hari 2 malam weekend haritu, walaupun agak rushing namun berbaloi bila dapat mereka yang tersayang. Bila nak balik kampung lagi?? Emm...inshaaAllah, panjang umur aku balik lagi..mak, ayah & adik jangan risau k..

30 comments:

  1. Replies
    1. Mrs Eady,
      Salam kenal.. trima kasih singgah =)

      Delete
  2. untungnya dpt balik kpg naik fligh
    k.el ni harap mimpi naik flight je
    naik betul2 x nah lagi
    teringin pulak nak try mkn lokcking tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. KakEL,
      Alaa..yelah tu, ntah2 selalu je terbang..heheh
      Best lokching tu, ada pilihan sos manis & pedas..

      Delete
  3. hahaa, pengalaman masa form 2
    di ekori dalam hujan
    u ada kan? umur u bape masa tu ye?
    uwekkkkkkkkkkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis,
      Bukan pengalaman tulah..eewww
      Kenangan tinggal selipar kat tangga pasar..hahahah

      Delete
  4. blk kg adalah saat paling haven ;)

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. Cheqna,
      Hommlaa...ore krey ni..hehehe

      Delete
  6. Hye, saya suka baca blog awak, baru-baru ni saya ada buat blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taufiq,
      Oo yeke, terima kasih. Jemput la singgah blog ni lagi ye.. =)

      Delete
  7. murahnya mkan pagi Cv.. mana nak dapat harga mcm tu?

    balik kpg naik flight hebat tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. KakNieda,
      Murah kan, kalau kat sini nasik kerabu tambah lauk dah RM5 kot sebungkus..tapi tulah kos sara hidup kat sini kan tinggi..hehehe

      Delete
  8. Aku kalau ambil wuduk tak terus solat memang rasa tak best. Solat masa wuduk tak kering, rasa semacam aje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tata,
      Samalah tapi terpaksa sebab surau kat airport tu kecik nau..selisih bahu masa kat dalam tu..mohon pihak airport besarkan surau boleh?? huhu

      Delete
  9. Replies
    1. Petak Bunga,
      Dah tak sejuk dah, biasa je..rugi sgt haritu tak balik & merasai cuaca sejuk kt kampung..padahal cuti raya cina dok melangok je kat sini..huhu

      Delete
  10. syoknyer balik kampung naik flight... walaupun kejap je tp cukup bermakna kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. K.Norhidana,
      Mmg sekejap sangat rasanya, kalau kira balik sehari jelah yg betul2 ada kt kampung..hehehe

      Delete
  11. bestnya balik kampung.bukan saja best sebab dapat jumpa orang tersayang tapi dapat pergi tempat2 yang dah jadi kenangan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diana,
      Banyak sgt kenangan, 20 tahun dok kampung..tgk sekolah lg lah teringat zaman2 skolah dlu..

      Delete
  12. lama tak pegi kb mall..hehe
    nanti la balik cuti bln 3 ne baru nak pegi lepak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nick,
      Sy lagi tak penah pg KB Mall tu..hahah. Aritu de lah nk singgah, pastu takde parking terus tak jadi..hehe

      Delete
  13. bestnya balik kapong!!..lama tak makan etok..balik ari tu x sempat..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sura Mohd,
      Best kan etok..wpun susah nak makan..nasib baik aritu sempat jugak beli..siap makan etok kat epot lagi..heheh

      Delete
  14. saspen baca der kota kinabalu.. tapi dah paham..
    syiok weh naik flight balik kampung..
    waluapun sekejap penuh maknakan...
    duk kampung best awat tak cuti lama2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. K.Chozila,
      Yg pg BKI tu mber bukan saya..sy tak penah lg kesana...heheh
      Tulah, nyesal pulak, takpe inshaaallah byk masa lagi..

      Delete
  15. Replies
    1. Zila,
      Sedap tapi tetap tak sama macam dlu2..time tu lokching nilah jajan yg paling sedap sekali..hahah

      Delete

Have a nice day... ☺