Thursday, 6 February 2014

Kata Ganda dalam Loghat Kelantan..

Kepada orang2 KELANTAN sekalian, apa kata cuba korang ingatlah kan..agaknya dah berapa lama sangat kita tak guna perkataan KATA GANDA macam kat bawah ni ye walaupun kita bercakap dengan orang satu negeri dengan kita...hehe.


Sebab selalunya kita mesti cakap bahasa standard kan..supaya senang orang paham..betul tak??

#ILOVEMYHOMETOWN

23 comments:

  1. Replies
    1. Nurzakiah,
      Terima kasih...jemput singgah lagi =)

      Delete
  2. Kelantan la negeri yang aku tak faham langsung dialek nya. Kalau dengar orang Kelantan cakap, memang aku terus dumbfounded la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. t.a.t.a,
      Yeke? Takkan susah nau nak paham...biasa je aku rasa, cuma ia unik sket..hehe

      Delete
  3. lebih kurang ganu punya kata ganda gak r..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cheqna,
      Kann adik beradik..this is Pantai Timur..bahasa/ loghat lebih kurang la..tapi ganu ada "berat nanang" bak kata UAI..heheheh

      Delete
  4. dalam banyak2 negeri, negeri kelantan lah bahasa yg buat saya kadang2 pening.. kadang2 mcm lawak je jugak bunyi bila dengar hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaza,
      Yeke? Biasalah tu, loghat negeri orang susah sket kita nak paham. Tapi takpe kita kan 1 Msia..heheh

      Delete
  5. Akak boleh faham, tapi tak boleh cakap. Bunyi2 ada lah...tapi nampak sangat orang luarnya. Tapi, kalau setakat nak shopping di Mundok, lepas lah...hahahahahha./ Hari tu hubby cakap standard dengan orang Mundok, orang tu terkebil2 jer tak paham. Kena cakap loghat kelate juga baru dia paham. Hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. KakAziela,
      Ramai cmtu sebab dah biasa bergaul dgn negeri2 lain..kita paham tak leh cakap, lau ckap bunyi cam mengejek lak. Kat Mundok tu dorang ckap loghat Kelantan/Siam kan, tu yg pening2 tu..

      Delete
  6. bolehler paham sikit2 tapi kalau laju beno dia cakap tak pahamler...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KakChozila,
      Betul3..ramai ckp camtu, ckap slow sket baru senang dorang nak paham..

      Delete
  7. hahahah dah lama tak cakap menda2 tu... mcm sudah lupa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. KakNet,
      Hahahah..biasalah tu..sy ni ckp ng Irfa pun kadang tercakap key el jugak...bulehhh?? heheh

      Delete
  8. ada kata ganda ke hahahaha
    papepun suka dgor kecek klate ni
    kdg2 kecek mcm nak gado gitu hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. KakEL,
      Opkos..kata ganda tu kan untuk menunjukkan sesuatu yang terlampau..cth hitam legam tu.
      Serious..lagi2 kalau geng2 lelaki yg bercakap, bunyi cam nak gaduh padahal sembang biasa je..hahaha

      Delete
  9. Replies
    1. KakNieda,
      Biasalah kak...Kelantanese everywhere...hehehe

      Delete
  10. menarik nie heheeheh...member opis ramai org klate...leh praktik kat dieorg hahahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. KakLieya,
      Kalau akk cakap mesti nganga dorang dah,,sebab kagum kaklieya leh ckap kelantan siap de kata ganda...heheheh

      Delete
  11. petang..singgah nak betul lidah..lama dah tak cakap kata ganda loghat klate camni..hihi
    *kaksura follow sini*

    ReplyDelete
    Replies
    1. KakSuraMohd,
      Mmg dah lama sgt dah tak guna loghat pekat gini...cer baca laju2 mesti kelakar bunyi dia..hehe
      Followed u back =)

      Delete

Have a nice day... ☺