Thursday, 2 October 2014

Jangka Hayat Bateri REMOTE KERETA..

Aku dah start kapel dengan VIVA ni since Mac 2010. Hari2 mesti guna remote untuk unlock kereta..tak penah lagi tukar bateri selama 4 tahun ni, tak sangka pulak semalam jangka hayat ia berakhir jugak semalam.

Adalah kisah tragis aku pagi tadi disebabkan remote ni..huhu


Semalam pagi sampai parking opis, nak lock keta tak boleh pulak sebab tetiba bateri dah kong, so aku kunci guna manual jelah. Semalam balik rumah ukar pakai kunci spare. Pastu pagi tadi macam biasa keluar rumah pukul 7.30, nak hidupkan enjin keta dulu, tengok ehh mana pulak kunci. Carik punya carik bawah sofa, bawah katil, bawah tangga semua...tak jumpa weii. Mana kau???

Adess..aku dah keluar peluh jantan dah mencarik.. nak marah pon tak tau kat sapa. Try guna unlock manuallah kononnya, sekali menjerit alarm dia..gelabah kejap. Bila pintu dah boleh bukak aku cuba start enjin..rupanya memang tak boleh kan...huhuhu tidak ku tauuu...

Aku cabut kunci pastu tutup pintu keta, terus pintu autolock. Ulang balik percubaan tu, sama jugak kejadiannya. Nak tumpang housemate pegi keja tak boleh sebab lain destinasinya..

Terpaksa kol ada sorang akak opis ni yang dok berdekatan area rumah aku, buat cerita sedih nak tumpang pegi keja. Nasib baik dia baru keluar rumah, kalau tak E/L @ lambat ler jawabnya aku harini..sobsobsob

14 comments:

  1. Replies
    1. huhu...tak sempat nak citer..almaklumler bizi

      Delete
  2. nasib baik ada jiran yang leh tumpangkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lau tak konfem punchkad merah aritu..hukhuk

      Delete
  3. adehhh, been there done that..ssh kalau alarm xleh function..dh la ngan kete menjerit2 pehtu..huwaaaaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pastu gelabah taktau caner nak buat bila alarm menjerit2 gitu...heheheh

      Delete
  4. nasib ada ofis mate dkt2 ngan umah leh tumpang..lau x mmg amek ELlah eh hehe..dahlah smlm naik harga minyak adoiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah, tapi rugi lak cuti sebab dah tggal sehari je lagi...uwaaa

      Delete
  5. Replies
    1. hishh...kalau jalan kaki petang baru sampai opis kot..ahhaha

      Delete
  6. lorr..gitu pulak..sama la...saya pon viva jugak tapi since jan 2010..bab bateri remote tu ok lagi..
    eh2..kena hati2 juga dari sekarang ni..dibuatnya kong..nangis tak berlagu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye..betul tu, baik jaga2..sebab sama tahun kita tu...hihih

      Delete
  7. kekekek eh samalah.. CT nye viva pun 2010 gak kekeke.. alhamdulillah tak penah tukar beteri remote tapk beteri kete opcoz kekeke.. boleh pulak dia nak abes time orng nak kuar jalan kekeke..

    ReplyDelete
  8. Sama penah trjadi gak.. Time Tue kt asrama kot.. Nk buka xboleh LA SBB bateri dh hbis.. Bila buka pintu Cara manual terus berbunyi... Ishh malu la time tue

    ReplyDelete

Have a nice day... ☺