Monday, 9 March 2015

KENDURI 2 DALAM 1..

Awal Mac haritu, kami semua gerak balik kampung sebab mak buat majlis tahlil untuk arwah nenek pada hari ISNIN (02Mar15)..Alfatihah.

Aku dah adik "terbang" sebab taknak bawak cikviva ku balik...tak laratlah aku nak drive sorang2 macam haritu. IRFA & abang & adik lelaki pulak balik dgn keta je..

Kebetulan makcik aku nak sambut menantu sulung, jadik beliau berhajat nak buat kenduri tu hari yang sama dengan kenduri tahlil kat rumah kami. Biar sekali jalan je majlis tu lagipun rumah makcik belum pulih sepenuhnya dari kesan banjir besar haritu.

Pagi ahad masih lagi dalam mood balik kampung macam biasa, tapau nasik kerabu kat kedai makcik aku yg lain..maklumlah satu kampung tu semua sedara mara..ngee


Majlis menyambut menantu makcik aku pada sebelah petang manakala kenduri tahlil arwah pulak pada sebelah malam. Bizi ya amat sebab "bekwoh" dah start hari ahad, para jiran tetangga dah datang bawak sebilah pisau & buahtangan seperti sekilo 2 gula nak tolong kami masak2...hehe.. #adatorangkampung

Khemah dah pasang siap2 haritu...tetiba hatiku sayu...cewahh..


Kenduri tu memang seronok tapi bila part nak mengemas tu...adesss..patah pinggang rasanya. Tapi kami dah pastikan sebelum kami gerak balik, keadaan rumah dah kembali normal...kalau tak kesian mak...

Oh ye...disini aku nak copy status IRFA kat fesbuk aritu..hehehe

Soalan **** yang biasa kita dengar bila berkumpul ramai2 pada masim kenduri..sapa tau??

1.
2.
3.

#sakitnyatuhdisini

26 comments:

  1. Replies
    1. SIS,
      Dan cengkerik terus berlagu riang...huhu

      Delete
  2. ye la kan kalau gotong royong best gak

    ReplyDelete
  3. agagagagaga......tak nak isi tempat kosong tuh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Idzwa,
      jawab la...jawab la..jawab la... =)

      Delete
  4. seronok ye kenduri di kampung.. :)

    salam kenal & jemput ke blog nana

    ReplyDelete
  5. syok... akak paling suke kalu kene rewang2 time kenduri nih... penat tp seronok sbb boleh gosip2 borak2 ngn sedara mara kite

    ReplyDelete
    Replies
    1. knorhidana,
      penat tapi bila sama2 gotong royong kira oklah..bantu membantu..

      Delete
  6. Bila nak kawen? Bila nk ada anak? Bila nak tambah anak? Yeay...akk cemerlang

    ReplyDelete
    Replies
    1. kAZIELA,
      Yess....sy bg 10 bintang...tpi ada lagi satu soklan yg biasa pompuan tk suka dengar...cer teka..hahaa

      Delete
  7. 1. Bila nak kawen
    2. Tak ada lagi ke (anak)
    3. Takkan sorang je.. tak nak tambah ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. LYA,
      tettt.....mau kasi berapa bintang ya?? hahahha

      Delete
  8. bila nak kawen...?? ni biasanya mulut2 makcik yang kesedapan masa kahwin.... hahahaha...

    saya selalu jawab dengan loyar buruk... lepas raya... tak kiralah raya cina ke raya melayu ke raya hindu ker tapi lepas raya... dan tak kisah lah raya tahun ni tahun depan ke tahun lagi satu ker tapi lepas raya... tu yer... kalau nak meninggal dulu boleh jer... nanti saya sms kad jemputan... hahahaha kuang hajor punya budak kata makcik tu...

    kalau makcik janda yang tanya.... saya jawab: ehhhh makcik lah dulu... sapa lebih tua nih? (terus senyap... hehehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. NA,
      ishh...bahaya cakap camtu, nanti kena cepuk ngan mak...heheh

      Delete
  9. soklan cepumas kalau blm kawin
    1)bila nk kawin
    2)dh ada calon ke belom
    3)jual mahal sgt kot
    kalau dh kawin
    1)bila nak ada anak
    2)merancang ke
    3)anak dh besar tu bila nk ada adik baru

    di kg sonok sbb gotong royong kn tp part kmas rumah bertabah j la

    ReplyDelete
  10. kenduri tempat saudara mara bertemu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaknieda,
      betul tu, tapi ada gak yg takde insurans mulutnya...huhu

      Delete
  11. toksir isi tepat kosong buleh?
    Heheheh!

    Beci etep denge soale tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekdaa,
      tulah, sayo pom beci denge soale tu...hhahaha

      Delete
  12. seronok gotong royong mcm ni,kat kg biasa la kalau dtg kenduri memang bukan tangan kosong,gula,minyak semua nak dibawa,bagus betul...

    malas la akak isi tempat kosong tu hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. aryan azra,
      betul tu, dah sudah majlis..tengok2 gula, susu dah bertimbun..kencing manis lerr...hhehe

      Delete
  13. soklan cepu emas...hahah...klu sy jwb mcm ni, agk2 kita tahu mati bila x??? kikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rinnoku,
      soalan cepu cemas k...malas nk jawab..huhu

      Delete
  14. paling win bila nk kawen la...choiiii sgt soklan tu kan..masalah nye sapa yg taknak kawennnnn

    ReplyDelete

Have a nice day... ☺