Tuesday 31 October 2017

PENANG TRIP 2017 : WONDERFOOD MUSEUM & PENANG HILL

02 Oct 2017 / Selasa

Konon2 nak bangun awal pastu keluar pegi cari sarapan yang best2 sekali hujan pulak..masing2 terus tarik selimut. Bersiap2 kemas barang terus check out hotel pukul 12tgh hari.

Mula2 carik lokasi Wonderfood Museum pastu carik parking..haha. Wonderfood Museum adalah tempat dimana di dalamnya dipamerkan segala jenis makanan dalam bentuk n size yang besar tetapi seakan2 betul.

Tiket Wonderfood Museum - RM15 seorang

Ada banyak bahagian..di setiap bahagian ada staff yang jaga dan bagi sedikit info pasal makanan dan jugak boleh tolong kita ambik gambar sekali..

Lauk pauk kat kedai mamak.. macam2 ada wehh

Kalau kita tengok makanan tu memang sebijik real punya..terus rasa lapar dah kebetulan belum sarapan/lunch pulak masa tu..

Jom kita layan gambar dulu

Yong tau fu bajet nama dia...xde segala jenis bebola..

Kedai runcit muthu...

Yang ni unik..mula2 aku ingatkan contoh seni meja bersepah..sekali ada muka monalisa daa..

Pelbagai jenis roti canai kedai mamak

Next destinasi kita ke Penang Hill @ Bukit Bendera. First sekali kita lunch dulu kat foodcourt bawah kable car tu..

Pastu beratur beli tiket pulak..sila tunjuk IC anda okay untuk dapat harga warganegara

Tiket Cable Car - Rm10 untuk dua hala

Kabel car terus meluncur laju memanjat bukit..sedikit gayat kalau kita betul2 tgk view dia..bayangkan bukit yg tinggi tu kita naik dengan keupayaan tren sahaja..smoga dipermudahkan perjalanan.

Mula2 kita carik kedai Lily Ice Kacang sebab sebelum sampai Penang ada jugak tengok2 apa yang tengah viral kat sini.. Tapi sayangnya kedai auntie Lily ni tutup la pulak..so kita try kedai auntie lain pulak..

Manggo Ice - RM10 semangkuk

Selesai makan jalan2 pusing kawasan..terus naik ke deck yang ada sign L.O.V.E tu.. ada banyak padlock kaler pink tapi dah pudar..ala2 korea gitu. Seingat aku last aku datang sini 4/5 tahun lepas tempat tu xde lagi..

Apebenda ni dah macam teritip aku tengok...hehe.. kat luar pudar dah kaler dia..tapi dalam gambar naik seri pulak.

L.O.V.E is cinta

On the way nak turun ke tempat menunggu kabel car..ada satu entrance ke LOVE area..hmm banyak betul Love kat atas ni..

Tiket LOVE : RM5 seorang

Minilove dari kami.... come to me sayang..sayang..sayang..muah..muah..muahh

Oklah kalau sapa yang suka bergambar dan sesuai untuk sweet kapel yang nak ambik gambar love2 gitu..

Kat bawah tu ada muzium lebah..dorang tunjuk proses menghasilkan madu lebah..ntahlah aku pun tak pasti sangat..sekadar memenuhi permintaan kawan2 yang nak masuk sini..

Tapi berdasarkan pemerhatian aku..banyak betul dorang cuba buat duit kat atas ni. Semua entrance yang menarik dikenakan tiket masuk pastu nk bergambar kena cas lagi..pendek kata money like water lah

Rumah Hobbit pun ada okay...ekceli ni rumah 7 dwarf dalam cite snow white tu..

Ada pulak anjung tinjau kat sini untuk tengok view..

Last destinasi sebelum ke airport kita ke Kedai Jeruk Pak Ali yang tepi highway tu. Masing2 memborong jeruk n buah tangan untuk family tersayang.

Kami sampai airport ngam2 pukul 7 malam..
part ni aku rasa ralat dengan wakil kereta sewa sebab urusan penyerahan balik kunci kereta tu buat aku makin stress sebab ketidakpekaan dia.. bayangkan flight kami pukul 9 mlm tapi dia boleh sampai airport pukul 830..hangin dah aku time tu..

Nasib baik sebelum tu dah pekena laksa penang kat cafe airport tu..sejuk sket hati..sedikit info tunjuk boarding pass dapat diskaun 10% ye

Macam biasa flight AK tak lari dari delayed..huhu.

Sampai di Klia2 boleh pulak terserempak dengan officemate yang baru touchdown dari Jepun.. pehh terus aku terasa kerdilnya diri ini sebab mampu fly domestic je sekarang..huhu

Okay.. tu sahaja travelog aku kali ni..sebulan kemudian baru sempat update..

Okbai..jumpa lg..

1 comment:

Have a nice day... ☺

OSAKA TRIP JAN 2020 (PART 6) END

23 Jan 2020 (Khamis) Last day kami di bumi Jepun. Packing barang siap-siap lepas tu terus check out hotel..tapi request untuk tinggalkan b...