Thursday 2 April 2020

OSAKA TRIP JAN 2020 (Part 1)

Hi everyone.. salam PKP ke 16

Untuk pengetahuan kalian..aku terpaksa ambik masa 4 bulan untuk share pengalaman ni. Walaupun dah agak lama tapi terpaksa gigih taip entri ni guna handphone je.. please pray for me 🙂

Aku sangat eksaited kali ni sebab dah lama sangat tak terbang jauh @ dalam erti kata lain tak cop pasport kat airport. Kali ni aku bersama 2 orang sahabat. Plan 2 bulan sebelum trip..time tulah nak carik info/ study pasal transportation/ tempat menarik & wajib pegi kat sana.

Duit yang  aku standby untuk belanja kat sana dalam 40ribu yen tunai & kad. Kadar tukaran 1000 yen - RM38. Harap balik nanti ada masih berbaki. Inshaallah sebab aku jenis tak pandai shopping..

Stok makanan tak bawak banyak pun sebab aku tak pandai bajet apa nak bawak..sekadar buat syarat je. Ini pun aku order kat Shopee..set makanan segera Kakpah. Tengok review orang cakap makanan dia boleh tahan sedap kalau makan kat luar negara..sambal sotong tu sedap..serius

Kansai Thru Pass & Osaka Amazing Pass ni aku order kat Shopee jugak. Senang sebab dorang pos ke rumah so tak perlu nak collect kat Kansai. Cari Kkday.

18 Jan 2020 (Sabtu)

Flight D7001 (KUL-KIX)

Flight ke KIX berlepas pukul 1415.

Alhamdulillah rezeki dapat gate sebelah surau so sempatlah tunaikan apa yang patut sebelum terbang.

Boba dimana2..harga masih mampu milik walaupun di atas awal. Tapi baru nak order dah sold out.

Dapat pulak seat tengah..huhu. Baru ingat nak ambik gamba wajib.. #sayapkapal > <

Alhamdulillah penerbangan selamat mendarat pada pukul 940 malam. Dah sampai satu hal pulak nak isi declaration form yang declare barang makanan yang kita bawak tu sebab sebelum pergi baca macam2 pengalaman orang cakap tak lepas & makanan kena rampas dengan kastam. Dahlah faham tak faham camana nak isi..harap2 lepaslah tawakal.

Alhamdulillah langsung tak ada sesi check bag @ soal jawab pun..kami lepas macam biasa ke balai ketibaan.

Kitorang tak rushing pun pasal plan memang tido kat airport je malam tu. Plan asal nak tido kat Aeroplaza Resting Room je tapi full house wehh. Jadi kami jalan pusing2 airport jap carik surau.

Surau dia memang selesa sangat..semua ada jadi tak payah susah2 nak bawak telekong ke apa..cakap dengan member ni kalau kita tido sini pon bagus ni..tapi bila piker balik jangan selfish lah.

Setel semua cuci muka/ solat kami terus gerak ke Aeroplaza nak pegi ambik bagasi tapi tiba2 ternampak Family Mart wehh..teruja gila bila jumpa FM pertama kat Jepun..hahah. Masuk kejap cuci mata lepas tu beli air & onigiri je untuk alas perut malam tu.

Aeroplaza masih lagi full house..try jugak nak stay tapi tak selesa bila ada pax yang berdengkur berjemaah kiri kanan..yelah masing2 penat berjalan kan. Dahla kena tido sambil duduk..seksa wehh

So bincang punya bincang akhirnya kami decide tido kat kerusi2 panjang tempat menunggu kat ketibaan tu je. Mula2 segan gak tapi bila tengok ramai pulak 'orang kita'  yang sama flight dengan kami pun lepak tido kat situ. So tak banyak cerita..malam tu kami tido jelah situ..janji boleh luruskan badan..zzzzz

Subuh esoknya kitorang pegi balik ke surau semalam..cuci muka/ solat & tukar baju.

Day 1 (19 Jan 2020 / Ahad)

Dari Kansai airport kami ambik Nankai Line ke Shin Imamiya station. Harga tiket sehala ialah 930 yen seorang. Tren ni transit tapi kita tak perlu tukar tren. Kalau taknak transit..boleh jugak naik rapid express  tapi harga 15++ yen kalau tak silap untuk sehala.

Hotel kami bersebelahan je dengan Nankai stesen tu..memang dekat sangat dalam 5 minit je. First aku teruja dengan customer service yang uncle stesen tu tunjukkan. Kitorang tanya direction  hotel kami. Uncle tu suruh kami turun guna lift. Kami pun oklah..macam takde apa. Tapi bila pintu lift terbukak masing2 terkejut sebab uncle tadi dah tunggu siap2 depan lift nak assist kami sampai ke hotel. Dari situ aku start rasa kagum dengan kesungguhan dorang. Terbaik.

HOTEL SHIN IMAMIYA

Ni gambar depan hotel. Kami ambik bilik bertiga dengan private bilik air. Harga untuk 5h4m tu ialah 21773 yen (RM807)

Ni gambar hiasan je..aku jumpa lukisan ni masa otw nak pegi subway station.

Antara kemudahan yang disediakan kat hotel ni contohnya macam

Pantry

Ada microwave/sinki senang kalau nak panaskan makanan segera.

Laundry room & shower room

Ini pun betul2 depan bilik kami. Last day kitorang pakai jugak basuh baju tapi slow sangat kuasa pengering dia. Kena banyak kali buat baru kering. Jadi coin pun kena banyak kali masuk lah. Sabun serbuk boleh beli kat lobi..satu pek kecik 50 yen.

Luggage room

Lepas checkin pagi tu kami simpan segala bagasi kat sini dulu. Hanya bawak backpack untuk isi jajan2. Customer hotel boleh simpan bag kat sini secara percuma selepas checkin & selepas checkout.

Breakfast Kupon

Hotel ni memang ada sediakan free breakfast tapi kami tak pernah guna pun sepanjang 4/5 hari tu..kami sarapan dalam bilik je dengan bekalan masing2.

Tengok menu macam menarik jugak..tapi tak pasti status kehalalan dia & kami tak pernah tanya pun staff hotel pasal tu.

Bekal yang ada ni pun tak sempat nak habiskan sebab bila dah balik hotel..semua dah penat. Lepas mandi tido je.

Dari hotel kena jalan kaki dalam 5-10 minit utk ke stesen subway Dobutsuen Mae untuk ke Osaka Castle.

Untuk satu hari perjalanan ni kami guna Osaka Amazing Pass. Pass ni boleh digunakan untuk tren & entrance fee (yang termaktub dalam pakej)

Plan kami untuk hari pertama tu pun kalau sempat lah..biasalah kita hanya mampu merancang.. keadaan yang menentukan. Jadi kita tengok berjaya ke tidak

Osaka Castle
Tempozan Giant Ferris Wheel
Santa Maria Cruise
Umeda Sky building
Dotonbori Street

Stay tune untuk next entry