Tuesday 21 April 2020

OSAKA TRIP JAN 2020 (Part 3)

Salam PKP ke 35 hari.

20 Jan 2020 (Isnin)

Hari kedua kami di bumi matahari terbit. Suhu masih 7'c waktu pagi. Kami mula bergerak ke KYOTO dalam pukul 8pagi saing2 dengan orang Jepun nak pegi keja. Untuk ke KYOTO kami masih menggunakan pas KTP.

ARASHIYAMA BAMBOO FOREST

Dari Stesen Dobutsuen Mae kami terus Arashiyama Station melalui 2/3 station jugak.

Sepanjang jalan nak ke hutan buluh tu ada banyak kedai souvenier dan juga restoren ramen.

Ada perkhidmatan beca yang ditarik manual tu..tak pasti kat sana dipanggil apa. Tapi kagum jugak tengok orang yang tarik tu..dengan berat beca campur berat penumpang lagi.

Suasana kat sini best sangat sebab rasa macam aman je..pokok2 buluh kat sini pon cantik je susunan dia memang terjaga. Rasa macam tak percaya akhirnya aku sampai jugak kat sini.

Kami cuma jalan-jalan ambik angin dan bergambar kenangan. Kat sini kita jugak boleh menyewa basikal kalau tak larat nak berjalan. Tapi tengok berbukit je kawasan dia macammana nak mengayuh.

Ramai jugak aku tengok yang jalan- jalan sambil memakai pakaian tradisi jepun kimono. Kami tak melepaskan peluang untuk bergambar dengan beberapa pelawat yang berkimono.

Nak sewa bajet kurang..heheh.Nasib baik semua sporting je..arigatou gozaimas

Kami jalan-jalan lagi sampai ke jambatan Togetsukyo. Sebelum tu singgah beli kudapan kat satu kedai ni..nampak dia tulis menu halal. Jadi kami terus order dengan yakinnya. Kat sini ada jugak set menu ramen tapi kami piker untuk makan di Gion saja nanti.

Sepatutnya kat sini kami nak naik Sagano Romantic Train tapi musim sejuk tak beroperasi. Kalau musim luruh & bunga mesti cantik pemandangan dia.

FUSHIMI INARI SHRINE

Kami bergerak ke Fushimi Inari Shrine yang terletak beberapa station dari Arashiyama.

Kat sini dah mula nampak serabut sikit sebab pelawat berpusu-pusu berjalan ke Shrine tu. Memang meriah betul dah macam bazar ramadan gayanya kiri kanan orang berjualan makanan..kami ambik bau jelah dulu.

Kami berjalan naik ke kawasan Gerbang oren tu. Tak naik sampai atas pun. Sekadar bergambar di bawah je..tak larat nak heret kaki.

Masa nak balik tu nampak satu gerai jual takoyaki. Staff dia cakap HALAL..HALAL!!  Pastu tengok ada lah 2/3 pelanggan yang bertudung dok membeli.. kami dengan yakin lagi sekali order 2 set. Satu set 500 yen (6pcs). Kat sini makan jangan cuba2 untuk convert..nanti tak boleh nak telan.

GION

Dari Fushimi Inari kami ke Gion District. Kat sini dah start kelaparan..jalan-jalan sekejap sekitar sini. Jumpa HRC Kyoto dan masuk kejap tengok2 barang. HRC dia unik mungkin ramai tak perasan kewujudan dia.

Kami try google untuk ke Restoren Naritaya tapi nak mencari satu hal..bergerak ke sana ke sini ke sana ke sini (rentak PKP) tak jumpa2.Muka dah merah padam campur biru dah sorang2 sebab penat berjalan.

Pusing punya pusing 2/3 kali lorong yang sama akhirnya jumpa jugak..kami terus masuk, duduk & order je sebab dah lapar sangat. Yelah pagi tu makan biskut & roti je.

Total bil dalam 5000 yen kot 3 orang makan. Yang aku ingat bil aku je dah 1260 yen.

Sepatutnya lepas makan kami ke sini (gambar di bawah) tapi tak tahulah kenapa tukar haluan..bila balik menyesal pun tak guna dah

Google

Kami jalan-jalan je sampai kat jambatan apa pun aku x tau..tapi best jugak tengok pemandangan kat situ..bawah jambatan orang dok relak2 ambik angin sambil layan orang busking/jamming.

Kami lepak kat situ sampai pukul 5 petang. Dalam perjalanan balik ke hotel aku ajak member singgah kat Namba. Niat aku satu je aku nak tengok kemeriahan Dotonbori street & Shinsaibashi pada waktu malam.

Memang puas hati aku dapat sampai sana malam tu. Aku tak tau mana datang orang ramai gilerr kat situ dah macam pesta dah.

Dapat jugaklah aku ambik gambar dengan signboard Glico Man ni..memang berbaloi rasanya..aku pun nak mintak maaf kat rakan seperjuangan kalau permintaan aku ni agak keterlaluan dikala korang kepenatan tapi aku ajak jugak korang singgah sini..maafin guwe ya..

Yelah datang jauh2 apa barang balik awal lepak hotel..malam masih muda orang kata. Nak datang sini bukan senang..besar jugak belanja ni..

Dari Namba terus balik hotel. Sambung esoknya ke NARA. Kbaii

**susah jugak aku nak ingat balik sebab dah 3/4 bulan lepas trip ni..tapi aku cuba sebaik mungkin..wish me luck.